Kutatói tevékenység
1997 óta veszek részt különböző kutatócsoportok munkájában, elsősorban a felnőttképzési intézményrendszerre vonatkozó és a civil szektort érintő kutatásokban. Eddig munkáim elsősorban a nemformális és informális tanulás, művelődés intézményes vonatkozásai témaköréhez kapcsolódnak. Az elmúlt időszakban a nemformális és informális keretekben folyó felnőttképzési tevékenység vizsgálata foglalkoztat. Az OTKA által támogatott LeaRn Tanuló régiók Magyarországon: az elmélettől a valóságig kutatásban a Személyes tanulás munkacsoport általános képzésekkel foglalkozó alcsoportjának vezetője vagyok. A hazai általános célú felnőttképzési tevékenységet végző intézmények igen nagy számban fellelhetők, több ágazat (felnőttképzési, közművelődési) és szektor (állami, piaci, nonprofit) intézményei pl. a művelődési intézményrendszer (művelődési házak, múzeumok); a népfőiskolák hálózata; munkahelyek, iskolarendszeren kívüli felnőttképzést végző vállalkozások. Különösen azért érdekes ez a probléma számomra, mert több szektor intézményei, többféle indíttatásból, módszertannal és forrásokból indítanak ilyen programokat, így a meglévő nyilvántartások nem összegzik ezeket az adatokat, jelenleg csak becsülhető a felnőttképzés általános képzési területének nagysága, minősége, területi megoszlása, az általános képzést végző intézmények, a képzési programok és képzésben résztvevők száma.
2006-ban szereztem Ph.D fokozatot (101/2006 Ph.D) neveléstudomány tudományágban a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Interdiszciplináris Társadalom- és Bölcsészettudományok Doktori Iskola (jelenleg Humán Tudományok Doktori Iskola) Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felnőttnevelés és közművelődés alprogramjának keretében. Az értekezésem címe: Szektorsemlegesség a kultúra területén. Kulturális célú nonprofit szervezetek helyzete kelet-közép-európai városokban.
A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Humán Tudományok Doktori Iskola Neveléstudományi Doktori Programjának alapító belső tagjaként részt veszek a doktori program oktató- és kutató munkájában.
A Közösségi tanulás és társadalmi innováció kutatócsoport társ-kutatásvezetőjeként 2015 óta a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Neveléstudományi Doktori Program hallgatóival és a Pécsi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Programjának doktoranduszaival közösen kutatok. Ennek eredményeként az elmúlt időszakban több folyóiratban is társszerkesztettem tematikus számot a kutatás résztvevőinek munkáira alapozva. Az Educatio folyóirat 2016 évi 2. számát és a Kultúra és közösség 2019 1. 2. számát.
Ezek elérhetők a következő linkeken:
https://folyoiratok.ofi.hu/educatio/lapszamok/2016-2),
https://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/KEK201901.pdf.
https://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/KEK201902.pdf.
Valamint több, a Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központjának (CHERD) és a DUPress kiadásában megjelent tanulmánykötetben szerkesztőként, lektorként segítem a fiatal kutatók munkáinak megjelenését
pl. Tanuló régiók Magyarországon https://mek.oszk.hu/14100/14182/14182.pdf,
Learning Communities and Social Innovations - https://mek.oszk.hu/19100/19133/19133.pdf,
Community Building and Learning Innovation https://dupress.unideb.hu/hu/termek/community-building-e-book/).
Ezen túl szimpóziumokat szervezek, amelyeken a kutatótársaimmal és a mentorált doktoranduszokkal közösen mutatjuk be a kutatócsoportunk eredményeit, többek között a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Területi Bizottsága által szervezett Országos Neveléstudományi Konferenciákon, a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesületének éves HuCER konferenciáin és a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Területi Bizottsága, a Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete és a Magyar Pedagógiai Társaság által szervezett Kiss Árpád Emlékkonferenciákon.
Az alábbi táblázatban a kutatási pályázatokban, kutatócsoportokban való közreműködéseimet foglalom össze 1997-től napjainkig.
Téma |
Időszak |
Adományozó intézmény |
Szerep |
Felnőttoktatási Atlasz kutatás (Vezető: Heribert Hinzen) |
1997-2001 |
Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete |
A kutatócsoport tagja |
Die Transformationsprozesse im Kulturbereich mittel- und ostmitteleuropäischer Städte im Hinblick auf das Dritte System. (Vezető: Matthias Theodor Vogt) |
2000 |
Volkswagen Alapítvány |
A Debreceni Egyetem kutatócsoportjának tagja |
A kulturális célú nonprofit szervezetek helyzete a 90-es években |
2000 |
Alapítvány a Magyar Felsőoktatásért és Kutatásért |
Kutató |
Önkormányzatok és nonprofit szervezetek együttműködése az Észak-alföldi régióban |
2006 |
OKM Kiemelt Intézményi Támogatások |
Kutatásvezető |
A felnőttkori tudáskorrekciós elköteleződés és az autonóm tanulás (Vezető: Forray R. Katalin) |
2006-2009 |
OTKA |
A kutatócsoport tagja |
A felsőoktatás és felnőttképzés szerepe a regionális átalakulásban (Vezető: Kozma Tamás) |
2007-2010 |
OTKA |
Az LLL munkacsoport tagja |
Az egyházak oktatási szerepe Közép- és Kelet-Európában a politikai változások után (Vezető: Pusztai Gabriella) |
2007-2010 |
EU FP6 |
A felnőttoktatás és egyház munkacsoport tagja |
Civil szféra humán erőforrás kapacitásának szerepe a vidékfejlesztésben (Vezető: Juhász Erika) |
2012 |
Magyar Nemzeti Vidékfejlesztési Hálózat |
Társkutató |
Tanuló régiók Magyarországon (Vezető: Kozma Tamás) |
2012-2015 |
OTKA |
Az LLL, kultúra munkacsoport tagja, az általános képzés alcsoport vezetője |
TECERN - Teacher Education Central European Research Network (Vezető: Pusztai Gabriella) |
2013 |
Visegrádi Alap |
A tanártovábbképzés oktatáspolitikai aspektusai munkacsoport vezetője |
Az általános célú felnőttképzés helyzete Magyarországon |
2013-2014 |
TÁMOP -Nemzeti Kiválóság Program Magyary Zoltán posztdoktori ösztöndíj |
Kutató |
LearnInnov - Társadalmi innovációk és közösség tanulás | 2015- | Kutató |