Kutatói tevékenység

1997 óta veszek részt különböző kutatócsoportok munkájában, elsősorban a felnőttképzési intézményrendszerre vonatkozó és a civil szektort érintő kutatásokban. Eddig munkáim elsősorban a nemformális és informális tanulás, művelődés intézményes vonatkozásai témaköréhez kapcsolódnak. Az elmúlt időszakban a nemformális és informális keretekben folyó felnőttképzési tevékenység vizsgálata foglalkoztat. Az OTKA által támogatott LeaRn Tanuló régiók Magyarországon: az elmélettől a valóságig kutatásban a Személyes tanulás munkacsoport általános képzésekkel foglalkozó alcsoportjának vezetője vagyok. A hazai általános célú felnőttképzési tevékenységet végző intézmények igen nagy számban fellelhetők, több ágazat (felnőttképzési, közművelődési) és szektor (állami, piaci, nonprofit) intézményei pl. a művelődési intézményrendszer (művelődési házak, múzeumok); a népfőiskolák hálózata; munkahelyek, iskolarendszeren kívüli felnőttképzést végző vállalkozások. Különösen azért érdekes ez a probléma számomra, mert több szektor intézményei, többféle indíttatásból, módszertannal és forrásokból indítanak ilyen programokat, így a meglévő nyilvántartások nem összegzik ezeket az adatokat, jelenleg csak becsülhető a felnőttképzés általános képzési területének nagysága, minősége, területi megoszlása, az általános képzést végző intézmények, a képzési programok és képzésben résztvevők száma.

 

2006-ban szereztem Ph.D fokozatot (101/2006 Ph.D) neveléstudomány tudományágban a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Interdiszciplináris Társadalom- és Bölcsészettudományok Doktori Iskola (jelenleg Humán Tudományok Doktori Iskola) Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felnőttnevelés és közművelődés alprogramjának keretében. Az értekezésem címe: Szektorsemlegesség a kultúra területén. Kulturális célú nonprofit szervezetek helyzete kelet-közép-európai városokban. 

A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Humán Tudományok Doktori Iskola Neveléstudományi Doktori Programjának alapító belső tagjaként részt veszek a doktori program oktató- és kutató munkájában.

 

A Közösségi tanulás és társadalmi innováció kutatócsoport társ-kutatásvezetőjeként 2015 óta a Debreceni Egyetem Humán Tudományok Doktori Iskola Neveléstudományi Doktori Program hallgatóival és a Pécsi Tudományegyetem Neveléstudományi Doktori Programjának doktoranduszaival közösen kutatok. Ennek eredményeként az elmúlt időszakban több folyóiratban is társszerkesztettem tematikus számot a kutatás résztvevőinek munkáira alapozva. Az Educatio folyóirat 2016 évi 2. számát és a Kultúra és közösség 2019 1. 2. számát.

 

Ezek elérhetők a következő linkeken:

 https://folyoiratok.ofi.hu/educatio/lapszamok/2016-2),

 https://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/KEK201901.pdf.

 https://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/KEK201902.pdf.

 

Valamint több, a Debreceni Egyetem Felsőoktatási Kutató és Fejlesztő Központjának (CHERD) és a DUPress kiadásában megjelent tanulmánykötetben szerkesztőként, lektorként segítem a fiatal kutatók munkáinak megjelenését

 

pl. Tanuló régiók Magyarországon https://mek.oszk.hu/14100/14182/14182.pdf,

 Learning Communities and Social Innovations - https://mek.oszk.hu/19100/19133/19133.pdf,

 Community Building and Learning Innovation https://dupress.unideb.hu/hu/termek/community-building-e-book/).

 

Ezen túl szimpóziumokat szervezek, amelyeken a kutatótársaimmal és a mentorált doktoranduszokkal közösen mutatjuk be a kutatócsoportunk eredményeit, többek között a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Tudományos Területi Bizottsága által szervezett Országos Neveléstudományi Konferenciákon, a Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesületének éves HuCER konferenciáin és a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Területi Bizottsága, a Debreceni Egyetem Nevelés- és Művelődéstudományi Intézete és a Magyar Pedagógiai Társaság által szervezett Kiss Árpád Emlékkonferenciákon.

 

 

Az alábbi táblázatban a kutatási pályázatokban, kutatócsoportokban való közreműködéseimet foglalom össze 1997-től napjainkig.

 

Téma

Időszak

Adományozó intézmény

Szerep

Felnőttoktatási Atlasz kutatás

(Vezető: Heribert Hinzen)

1997-2001

Német Népfőiskolai Szövetség Nemzetközi Együttműködési Intézete

A kutatócsoport tagja

Die Transformationsprozesse im Kulturbereich mittel- und ostmitteleuropäischer Städte im Hinblick auf das Dritte System.

(Vezető: Matthias Theodor Vogt)

2000

Volkswagen Alapítvány

A Debreceni Egyetem kutatócsoportjának tagja

A kulturális célú nonprofit szervezetek helyzete a 90-es években

2000

Alapítvány a Magyar Felsőoktatásért és Kutatásért

Kutató

Önkormányzatok és nonprofit szervezetek együttműködése az Észak-alföldi régióban

2006

OKM Kiemelt Intézményi Támogatások

Kutatásvezető

A felnőttkori tudáskorrekciós elköteleződés és az autonóm tanulás (Vezető: Forray R. Katalin)

2006-2009

OTKA

A kutatócsoport tagja

A felsőoktatás és felnőttképzés szerepe a regionális átalakulásban (Vezető: Kozma Tamás)

2007-2010

OTKA

Az LLL munkacsoport tagja

Az egyházak oktatási szerepe Közép- és Kelet-Európában a politikai változások után

(Vezető: Pusztai Gabriella)

2007-2010

EU FP6

A felnőttoktatás és egyház munkacsoport tagja

Civil szféra humán erőforrás kapacitásának szerepe a vidékfejlesztésben (Vezető: Juhász Erika)

2012

Magyar Nemzeti Vidékfejlesztési Hálózat

Társkutató

Tanuló régiók Magyarországon (Vezető: Kozma Tamás)

2012-2015

OTKA

Az LLL, kultúra munkacsoport tagja, az általános képzés alcsoport vezetője

TECERN - Teacher Education Central European Research Network (Vezető: Pusztai Gabriella)

2013

Visegrádi Alap

A tanártovábbképzés oktatáspolitikai aspektusai munkacsoport vezetője

Az általános célú felnőttképzés helyzete Magyarországon

2013-2014

TÁMOP -Nemzeti Kiválóság Program

Magyary Zoltán posztdoktori ösztöndíj

Kutató

LearnInnov - Társadalmi innovációk és közösség tanulás 2015-   Kutató